הגורמים המשפיעים על הרגלי תזונתם של אנשים

כולנו מודעים לצרכיו של אדם "ממוצע" בתחום יסודות המזון. פורסמו ספרים רבים על תזונה ועל הכללים לתזונה נכונה, על פעילות גופנית ועל כך שחוסר תנועה עלול לגרום להשמנת יתר.קיימים גם גורמים חיצוניים: מסורת משפחתית של ארוחות דשנות; לחץ נפשי, שעמום, בדידות, דכאון, חרדה; הורים שמרגיעים את הילד בעזרת "סוכרייה". כל התמריצים האמורים לעיל גורמים אצל האדם לשורה של בעיות נפשיות חדשות הקשורות לאכילה מופרזת. כך נוצר המעגל הסגור: הדיכאון גורם לאכילה מופרזת, והאכילה המופרזת – לדיכאון.
הוסיפו לכך את הגורמים שקשורים ל-"שגרה" – פעילות גופנית מועטה: מעלית, תכנית מעניינת בטלוויזיה, מחשב, מפגש עם חברים בבית-קפה ולא בחדר כושר, כשכל זה מוביל לסיכון שקיים בפיתוח סגנון חיים שלילי.
גוף האדם יכול להסתגל לסוגים שונים של מזון, אבל לא לתזונה בלתי מאוזנת. בלתי אפשרי להכריח את הגוף לתפקד כהלכה ללא מרכיבי המזון להם הוא זקוק בכמות מסוימת ובאיזון מסוים.
האדם מווסת את צריכת האנרגיה שלו באופן מודע ובהתאם לרצונותיו. אם כמות הקלוריות במזון שלו אינה מכסה את צריכת האנרגיה על-ידי הגוף, נוצר מאזן שלילי של אנרגיה. ואז כל החומרים הרזרביים וחלבוני הרקמות הופכים למקור האנרגיה של הגוף.
היום, בגלל העלייה בהיקף המזון התעשייתי, הבעיה של עודף אנרגיה גדולה אף יותר מאשר בעיית המחסור באנרגיה. ומכאן הדבר מוביל לעודף משקל, השמנה, מחסור במרכיבים טבעיים הדרושים לתפקוד הגוף, וכתוצאה מכך, להתפתחותן של מחלות שונות.
ישנם מזונות שנעכלים היטב, וכאלה שנעכלים אך בקושי וזאת בגלל שדרושות כמויות שונות של אנרגיה כדי לפרק אותם. כל הדברים שגדלים בשמש ונאכלים כשהם טריים – עשבי תיבול, אצות ים ואגם, דגנים, גרעינים, ירקות, פיצוחים, קטניות –הם המזונות "החיים". והמזונות שעובדו מהצמחים על-ידי בעלי חיים – בשר, חלב, ביצים, דגים, דבש, פירות ים – שייכים למזונות חיים משניים.
אלה הם מזונות איכותיים שמספקים לגוף האדם את כל מה שהוא צריך – חלבון לבניית הגוף, ויטמינים ומינרלים ואת הפחמימות המורכבות שמספקות את האנרגיה הדרושה לתפקוד סדיר של כל מערכות הגוף.
מזונות שמסוגלים להישמר זמן רב במקרר עברו תהליך של זיקוק (כגון סוכר, שמן, מלח), עישון או טיוב טעמם בעזרת תוספים מלאכותיים – אלה הם מזונות "מתים" ואין להם שום ערך תזונתי עבורנו. כל מה שהם נותנים לנו זאת פגיעה בבריאותנו כתוצאה מזיהום הרקמות ואיברי הגוף שוהמסקנה: בעת צריכת מזון חייבים קודם כול לקחת בחשבון לא אתלנו עם שאריות מזון שלא התפרקו בשלמותן. מספר הקלוריות, אלא את איכות המוצרים.
בעת צריכת מזון אנו חייבים תמיד להרחיב את מגוון מוצרי המזון, לצרוך תוספי מזון טבעיים להוספת טעם, צבע וריח (עשבי תיבול) ולשמור על המאזן הטבעי של החומרים הפעילים (ירקות טריים, פירות ופירות יער, בשר ודגים).
לא מומלץ לאכול בזמן שאתם במצב רוח ירוד, עצבניים, או כשאתם מנהלים שיחה לא נעימה, היות ובמצבים כאלה הפעילות הסדירה של מערכת העיכול שלנו נפגעת, המזון לא נעכל כמו שצריך והוא מספק לגופנו פחות אנרגיה. אנחנו צריכים לאכול כשאנחנו במצב רוח רגוע וללעוס היטב את המזון, דבר אשר מביא לקליטה טובה כמעט פי שתיים של המזון.
רצוי לאכול רק כשבאמת קיים רצון פיזיולוגי לאכול ולא בגלל שאנשים סביבנו אוכלים ואז גם אנחנו רוצים להצטרף… 
קחו דוגמה מהחיות – הן אוכלות רק על פי הרצון הטבעי לאכול.

ז'אנה טבקול
מומחית לפיטותרפיה