דלקת בדרכי השתן

זיהומים בדרכי השתן הם מהזיהומים השכיחים ביותר. נחשב שנשים סובלות מזיהום בדרכי השתן בשלב כלשהו בחייהן. דלקת זו נפוצה לרוב בקרב נשים יותר מאשר גברים.

הסיבות להתפתחות דלקות בדרכי השתן

הסיבות רבות ומגוונות: בעקבות התקררויות, הפרעות במחזור הדם המקומי, הימצאותם של חיידקים שונים כגון: סטרפטוקוקוס, סטפילוקוקוס, כלמידה וטריכומונס, והכי נפוץ מביניהם- חיידק האי קולי. החיידק הנודד מפי הטבעת לשופכה, ומשם לשלפוחית השתן וגורם לזיהום. המבנה האנטומי של איבריה האינטימיים של האישה, והימצאותם בקרבת פי הטבעת, מסבירים מדוע אצל נשים המחלה פורצת באחוז גבוה יותר מאשר אצל הגברים. ההמלצה היא לשטוף את איזור פי הטבעת עם מים וסבון כל פעם אחרי יציאות. אם זה בלתי אפשרי באותו הרגע, מומלץ להשתמש במגבונים אנטי-בקטריאליים לניגוב.
יתרה מכך, דרכי השתן וצינור השופכה אצל הנשים קצרים ורחבים יותר מאשר אצל הגברים, ולכן החיידקים מגיעים לשלפוחית השתן מהר וללא הפרעה.
גם פעילות מינית מגבירה חיידקים לשלפוחית השתן. עכב כך, מומלץ לשתות מים לפני קיום יחסי המין ולפנות את שלפוחית השתן ישר אחרי סיום האקט המיני.
במידה ולא תטופל כראוי הדלקת, אזי, הזיהום עלול להפוך לכרוני. דלקת זו מביאה עימה סבל פיזי ורגשי המלווה בסימפטומים לא נעימים כמו תחושת שריפה, כאב חזק וטורדני, תכיפות במתן השתן וריח לא נעים של השתן וישנו גם קושי בלהתאפק. ברוב המקרים נאלצים לשתות אנטיביוטיקה.

הטיפול המומלץ:
בזמן דלקת חריפה מומלצת שמירה על דיאטה עדינה ללא מזון חריף, מלוח, מטוגן, פחמימות פשוטות, עשבי תיבול ואלכוהול. יש לאכול מזונות מן הצומח בשילוב מזונות המכילים חיידקים ידידותיים כגון: יוגורט, לבנה, קפיר. כמו כן, אין לשכוח לשתות פרוביוטיקה בכמוסות, הן למניעה והן לריפוי, במקרה שכבר התפתח זיהום.
מזונות עשירים באבץ, אף הם יעילים בריפוי. ניתן למצוא אבץ במזונות כמו זרעי פשתן, זרעי דלעת וגרעינים, שמרי בירה, ואבקת פרחים פולן. האבץ הינו מינרל שמסייע בהמרצת תפקודי המערכת החיסונית, ושומר על חיוניות הגוף ועמידותו בפני מחלות. ניתן להשלים התזונה בזמן המחלה, בלקיחת טבליות אבץ לקראת השינה.
שתיית חומץ תפוחים אורגני, אף היא עוזרת בזמן החרפת המחלה. כף אחת של חומץ, ביחד עם חצי כוס מים, בבוקר ובערב על קיבה ריקה. חומצת המשקה מנקה את המעיים ועוזרת לאיזון חומצה בסיסית.
משתמשים גם בצמחי מרפה משתנים ומחטים בעזרת הצמחים הבאים: שבטבת, קמומיל, שורש שן הארי, עלי בתולה אלבה פירות ערער המגבירים סינון דרך נפרוני הכליות.
שתייה מרובה, רצוי חמימה, מדללת את השתן ומקטינה פעילות מגרה של דפנות השלפוחית וגורם לחיידקים ומוגלה להישטף החוצה.
ישיבה באמבטיה חמה עם קמומיל בשילוב כריות חמות על איזור הערווה, תגרום להקלה בסימפטומים.

טיפול בדלקת שלפוחית שתן קשה נמשך כ- 6-10 ימים ולפעמים 10-15 ימים. טיפול ארוך יותר מראה כי ישנן מחלות נלוות, אשר מעצימות את פעילות הזיהום ודורשות בירור נוסף אצל רופא מקצועי. עכב כך, רצוי להקפיד על טיפול, שמירה על דיאטה נכונה, ושתיית צמחי מרפא. מומלץ להמשיך הטיפול במשך חודש עד חודש וחצי. תכשיר מצוין לטיפול בדלקת בדרכי השתן:"Feminnose" מחברת "Nutri Care". התכשיר מכיל רכיב אקטיבי הנמצא בפירות ובחלק מהירקות, רכיב ששמו "מאנוז-D". מבנהו המיוחד של הרכיב מתאים בדיוק לרצפטורים של חיידקים שליליים כדוגמת חיידקי האי-קולי. יש להם משיכה חזקה יותר לרכיב ועקב כך החיידקים נדבקים אליו בחוזקה ועל ידי זאת מתנתקים מדפנות דרכי השתן. באופן זה הזיהום יוצא עם השתן. התוצאה די מהירה, ובאותו היום מגיעה הקלה משמעותית.
תכשיר זה מותר לשימוש גם לילדים ונשים הרות.
על אופן השימוש בתרופה ומינוניה ניתן לברר בחנות "בית הטבע שלנו" אצל היועצות.