אמצעי למניעת עייפות יתר ושיקום כושר העבודה

אמצעי למניעת עייפות יתר ושיקום כושר העבודה

חשוב מאוד להשתמש באמצעים לשיקום הגוף, במיוחד אם לאדם כבר יש סימנים המצביעים על עייפות כרונית שמגיעה עד כדי מחלה. אחרי עומס רב חייבים להאיץ את תהליכי חילוף החומרים בגוף בעזרת תוספי מזון אותם יש לבחור בקפידה ובהתאמה לכל מקרה ומקרה. הוויטמינים תופסים מקום חשוב בין תוספי מזון אלה מכיוון שבעזרתם נוצרים בגוף חומרים ביו-אקטיביים – אנזימים שמשתתפים בשינוי הכימי של שמנים, חלבונים ופחמימות. הוויטמינים B1, B2, B3 ו-B5 הם מקור לאנזימים שמזרזים תגובות חמצון-חיזור. מחסור בוויטמין B1 גורם לעייפות יתר – הן פיזית והן מנטלית, לחוסר תיאבון, עצירות, חולשה בשרירים, כאבים ברגליים ולהתעייפות מהירה אחרי הליכה. חשוב לקחת ויטמין B1 אחרי ארוחת ערב כי הוא משפר באופן משמעותי את איכות השינה. 

ויטמין C מהווה גורם יעיל מאוד בתהליכי חמצון. הוא מעלה את כושר הסיבולת ומזרז את השתקמות הגוף. בתור משקה קר אפשר למשל לשתות חליטת ורד בר שהוא צמח עשיר מאוד בוויטמין C. ויטמין E מווסת את תהליכי החמצון, מסייע לצבירת אדנוזין תלת-זרחתי בשרירים ומעלה את כושר העבודה במיוחד בתנאים של מחסור בחמצן (כמו באזור הררי).

כשאדם עוסק בעבודה פיזית באקלים חם הוא זקוק יותר לוויטמינים מקבוצת B, לוויטמין C ולוויטמין E בגלל חילוף חומרים מזורז והזעת יתר בעת מאמץ פיזי (הדבר נכון גם לגבי ספורטאים). למרות אכילת פירות וירקות, כמות הוויטמינים הנצרכת אינה מספיקה.
שיטות השיקום הפסיבי אינן דורשות מכם פעילות פיזית מוגברת מעבר להליכה רגילה. שיטה טובה לטפל בכך היא הרפיה באמבטיה למשך 15-10 דקות במים פושרים (לא יותר מ-36 מעלות) בתוספת שמנים ארומטיים כגון רוזמרין, לימון, אשכולית, וכמובן – עיסוי טוב. שמרו עלמשמעת שינה – תמיד תלכו לישון באותה השעה ותמיד תשנו את אותו מספר השעות. הימנעו משתייה מרובה של קפה – לא יותר מ-3-2 כוסות ליום, ועדיף שתשתו אותו בצורה מתונה יותר – 2-1 כוסות ביום.
צמחים שמסייעים לחיזוק המערכת החיסונית של האדם הם צמחי מרפא אדפטוגנים (כגון ג'ינסנג סיבירי, Schisándra וקערורית). הם מחזקים את עמידתנו בפני נזקי הסביבה ומשפיעים לטובה על מצב בריאותנו, על מערכת העצבים שלנו ועל כושר העבודה שלנו.

ז'אנה טבעקול
מומחית לפיטותרפיה